Wednesday, November 17, 2010

Biblia Hazlie

Am descoperit de curand cartea Biblia Hazlie.

E o lucrare critica la adresa Bibliei scrisa in sec 19 de catre un francez pare-mi-se, care a cochetat cu catolicismul o buna perioada din viata sa, a avut foarte probabil ceva frustrari, si scris aceasta carte drept pedeapsa pentru sistem.
Dupa aceea se pare ca s-a cait, a retractat, foarte posibil ca a retractat sub presiune. Apoi a iesit iar din catolicism ca ar fost o pacaleala. Nu e clar ce a fost in capul lui. Insa lucrarea a ramas. Detalii si download aici http://ro.wikipedia.org/wiki/Biblia_hazlie.

Nu-i hazliu nimic la ea - daca o crezi/esti de acord, te apuca plansul, pentru ca un miliard de oameni cred Biblia. Daca esti insa cunoscator, te poate vizita si rasul, ca vezi cata prostie poate genera o motivatie proasta, sau reaua intentie. Insa ramane nota trista pentru ca multi oameni adera la afirmatiile si concluziile autorului.

O sa incerc sa critic critica; pentru asta aveti nevoie si de obiectul criticii, Biblia insasi. Puteti gasi multe variante online, insa eu recomand eSword, o varianta Desktop, care are avantajul ca nu depinzi de net, si poti baga in ea oricate traduceri vrei.
Download aici
si bibliile aici
In romana avem rdct.exe si rob.exe adica versiunea Dumintru Cornilescu, si o traducere Ortodoxa, excelenta.
Va puteti lua variante in greaca/ebraica originala, traduceri in engleza, franceza, etc.

Am citit si eu un capitol, doua, apoi am vazut pe net ca sunt oameni care pun la loc de cinste lucrarea cu pricina. Si nu am gasit in româna ceva contra. Poate ca nu merita sa comentezi asa ceva. Totusi unii o considera o capodopera. Si asa m-am hotarat sa scriu...


Trei comentarii am din start:

  • Tipul gaseste greseli la tot pasul. Adica din verset in verset. Asta denota ca tipul are o problema grava. Nu se poate ca Moise de exemplu sa scrie 1000 de tampenii ilogice pe o pagina, pentru ca era un tip scolit in Egipt, nu era un cioban tampit. Nici macar un betiv nu poate scoate atatea aberatii pe secunda cate crede Taxil ca genereaza Biblia. Asta denota reaua intentie a lui Taxil. Dorinta de a face spectacol a anihilat obiectivitatea.
  • Recunosc ca el e dezavantajat de timpul in care a trait si a scris, dar si Biblia e dezavantajata mai tare am putea spune. Pe de alta parte, orice critic contemporan poate comenta(in caz ca nu vorbesc de unul singur)
  • Imi propun sa comentez argumentele care au greutate, sa recunosc unde are dreptate, si uneori sa mai fac misto de unele argumente puerile, dar care sunt acceptate usor de cititori. Deci nu o sa comentez tot ca nu mi-ar ajunge timpul, ci doar ce e important sau ce e caraghios. Si, daca el s-a vrut comic, vom fi si noi.
Si hai sa fac si a patra consideratie, citez din Noul Testament:

Luk 7:31 Cu cine voi asemăna dar pe oamenii din neamul acesta? Şi cu cine seamănă ei?
Luk 7:32 Seamănă cu nişte copii, cari stau în piaţa, şi strigă unii către alţii: „V'am cîntat din fluier, şi n'aţi jucat; v'am cîntat de jale, şi n'aţi plîns.”
Luk 7:33 În adevăr, a venit Ioan Botezătorul, nici mîncînd pîne, nici bînd vin, şi ziceţi: „Are drac.”
Luk 7:34 A venit Fiul omului, mîncînd şi bînd, şi ziceţi: „Iată un om mîncăcios şi băutor de vin, un prieten al vameşilor şi al păcătoşilor.”
Luk 7:35 Totuş Înţelepciunea a fost găsită dreaptă de toţi copiii ei.”


Orice ai face, cel care nu vrea sa aiba de-a face cu religia, tot va carcoti in vreun fel, si-si va gasi motive sa continue pe pozitia sa. Dar... cine stie?


Vă salut!

1 comment:

  1. ”Orice ai face, cel care nu vrea sa aiba de-a face cu religia, tot va carcoti in vreun fel, si-si va gasi motive sa continue pe pozitia sa. Dar... cine stie?”

    Ca si cei care ”au de-a face cu religia” si care nu vor renunta la o ”credinta oarba” nici arsi pe rug.

    Oare care dintre cele doua categorii este mai aproape de dobitocism?! Sau poate, unii se apropie in sens orar si ceilalti in sens antioarar, spre acelasi punct comun: prostia suprema! Ca doar ”prostii au convingeri puternice”!

    ReplyDelete